חלב עזים – על מה ולמה ?

הזדמנות לשינוי

מירי רימון

אימון לבריאות ואיכות חיים

B.Sc | MPH

פניה מהירה

שיתוף

חלב עזים – על מה ולמה ?

חלב ומוצריו הם מסמלי חג השבועות.

 מדפי המקררים במרכולים עמוסים כל טוב ומציעים לנו מוצרי חלב באריזות גדולות מהרגיל בליווי מתכונים מפתים לקראת החג. רובינו צורכים מוצרים רבים מחלב פרה. אך מה עם מוצרי חלב עיזים?

חלב עיזים ומוצריו מצויים בתפריט האדם אלפי שנים והינם מיסודות הדיאטה הים תיכונית. בשנים האחרונות ישנה עלייה בצריכה של חלב עיזים ומוצריו הן בעולם המערבי והן בישראל.

להלן מידע שיעזור לכם להחליט אם כדאי לנסות השנה גם מוצרי חלב עיזים?

חלב עיזים ומערכת החיסון 

תרופת סבתא ידועה ממליצה על חלב עיזים טרי לטיפול מקומי באפטות בפה, ומחקרים חדשים הוכיחו כי גם כאן הסבתא צדקה. מחקר ישראלי הנערך על ידי המרכז הרפואי "בלינסון" מצא כי 60% מכמות הווירוס הגורם לאפטות בפה נהרסה כתוצאה מהוספת חלב העיזים,גם כאשר מדובר בחלב מפוסטר (כלומר,אין צורך לשתות ישירות מהעז).באותו מחקר נמצא גם כי חלב עיזים משפיע על המערכת החיסונית ומעורר אותה לפעולה.

חלב עיזים ומערכת העיכול

הרכב החלבונים והשומנים בחלב העיזים יוצר שילוב יעיל ופשוט אשר מקל על פעולת העיכול: השומנים בחלב העיזים הינם בעלי כדוריות שומן קטנות המכילות יותר חומצות שומן קצרות ובינוניות מאשר בחלב פרה. הדבר יכול להשפיע על הרגשה טובה ועיכול נוח יותר, במיוחד בקרב אנשים הסובלים מבעיות עיכול שונות. יחד עם זאת, חלב עיזים מכיל לקטוז (סוכר החלב), אך כמותו נמוכה מעט מהכמות בחלב פרה. כלומר, לאנשים הסובלים מאי סבילות ללקטוז חלב עיזים לא מהווה תחליף טוב.

חלב עיזים דומה בהרכבו לחלב אם

חלב עיזים הוא החלב היחיד בנוסף לחלב אם המכיל טאורין,חומצה אמינית חיונית לתינוק, וכמו חלב אם הוא עשיר ברכיבים החיוניים לגדילה ולהתפתחות של התינוק. עם זאת,חלב עיזים לא מהווה תחליף לחלב אם,או תחליף פורמולה לתינוקות. גבינות עיזים ניתן להציע לפעוטות החל מגילאי 9 חודשים, ובהמשך בגיל שנה גם חלב לשתייה.

חלב עיזים וסידן

סידן הינו מרכיב חיוני לבניית העצמות והתפתחותן אצל תינוקות וילדים, ומגן מפני הידלדלותן אצל מבוגרים. חלב העיזים המלא מכיל לפחות 10% יותר סידן מאשר בחלב פרה. שתיית כוס חלב עיזים מספקת כ- 30% מהקצובה היומית של סידן למבוגרים. מחקרים מראים כי ספיגת הסידן והברזל שמקורם בחלב עיזים טובה יותר.

חלב עיזים ודיאטה

מוצרי חלב וגבינות עיזים היו ידועים כמזון אנין, אך גם בעלי ערך קלורי ואחוזי שומן גבוהים, המקשים על אנשים ששומרים על תזונה בריאה.

 נכון להיום, המצב שונה וניתן למצוא מגוון מוצרי חלב עיזים בעלי כמות שומן נמוכה כמו לדוגמא גבינות עיזים בעלות 5% שומן בלבד,יוגורטים המכילים 3% שומן ועוד מגוון מוצרים דלי שומן.

חלב עיזים ופעילות גופנית

חלב עיזים מתאים לשתייה לפני פעילות ספורטיבית,הודות להתרוקנותו המהירה מהקיבה.בנוסף,חלב עיזים מצוין גם לאחר הפעילות,לשיקום השריר ובנייתו, וזאת בזכות ספיגת החלבונים המיטבית,והעובדה שהוא מכיל הרבה יותר חומצות אמינו חופשיות המגיעות במהירות רבה לדם ולשריר.

הידעת ?

  • בישראל 4 זנים עיקריים של עיזים הנבדלים ביניהם בתנובת החלב,הרכבו וטעמו.
  • עז נותנת 3-2  ליטר חלב ביום לעומת פרה שנותנת 40-35  ליטר ביום.
  • בחודשי החורף ישנו מחסור בחלב עיזים, מכיוון שבתקופה זו של השנה,העיזים נמצאות בשלבי הריון מתקדם.
  • הריון של עז נמשך כ- 5 חודשים.
  • עיזים הן החיות הראשונות שבויתו על ידי האדם כבר לפני  כ- 10,000 שנים.

בברכת חג שמח !

מאמרים קרובים

נשנושי-קיץ

נשנושי קיץ

בקיץ  לאף אחד אין כוח לארוחות כבדות וגדולות. לכן, אנו נוטים לאכול "על הדרך", במהירות, בנשנוש וכדרך אגב. החום והלחות גורמים לחוסר סבלנות, אין לו"ז

בריאות-האישה-במעגלי-החיים

בריאות האישה במעגלי החיים

ביום שאלוקים ברא את האישה הופיע מלאך ושאל: מדוע אתה משקיע כל-כך הרבה זמן ביצירה זו? אמר אלוקים: האם ראית את המפרט שתכננתי לה? היא

חלב---בעד-ונגד

חלב – בעד ונגד

אחד המנהגים בחג השבועות הוא לאכול מאכלי חלב. הסבר מפורסם למנהג זה הינו כי חג השבועות הוא חג מתן תורה, וכיוון שהתורה נמשלה לחלב, שנאמר

לשמור-על-הדיאטה

הנשנושים שלא ישברו לכם את הדיאטה

הנשנושים שלא ישברו לכם את הדיאטה חשוב לאכול בין שלוש הארוחות העיקריות, כדי לא להגיע אליהן רעבים מידי. מומלץ לבחור נשנושים שטעים לכם לאכול, וכדאי

חוזרים-למשקל-אחרי-החגים

חוזרים למשקל אחרי החגים

חוזרים למשקל אחרי החגים תקופת החגים היא תקופה נפלאה של חופשה עם המשפחה, ארוחות החג, טיולים בחיק הטבע, מתארחים ומארחים ושוכחים את שגרת העבודה. למרות כל

הזדמנות לשינוי

מירי רימון

אימון לבריאות ואיכות חיים

B.Sc | MPH

פניה מהירה