הזדמנות לשינוי

מירי רימון

אימון לבריאות ואיכות חיים

B.Sc | MPH

פניה מהירה

שיתוף

בריאות האישה במעגלי החיים

ביום שאלוקים ברא את האישה הופיע מלאך ושאל: מדוע אתה משקיע כל-כך הרבה זמן ביצירה זו? אמר אלוקים: האם ראית את המפרט שתכננתי לה? היא מורכבת מאלפי חלקים, בעלת זרוע שיכולה להחזיק ארבעה ילדים בו זמנית ובעלת נשיקה שיכולה לרפא גם ברך חבולה וגם לב שבור. היא היחידה שיכולה גם להלביש הילדים גם לדבר בטלפון  וגם לאפות עוגה – והכל באותו זמן ומבלי להתבלבל !

במעגל החיים של האישה נבחין בתקופות שונות. מגיל הילדות וההתבגרות דרך תקופת הפוריות עם לידות והנקות ועד לשלב בו נצלח בשלום את גיל המעבר לשיבה טובה. מטרות ומטלות רבות מוצבות לנו במהלך החיים ומן הראוי לספק לגופינו תזונה מתאימה לכל אחד משלבי החיים.

 

גיל  הילדות והבגרות;  "חיסכון"  לטווח רחוק

בשנות הילדות  והבשלות המינית נבנית מסת העצם ומגיעה לשיאה.

לכן, תזונה עשירה בסידן בשלבי החיים המוקדמים תאפשר בניית מסת עצם מירבית ותקטין את הסיכון ללקות באוסטאופורוזיס  (הידלדלות העצם ) בגיל מאוחר יותר. חשוב שנדע כי מה שקורה בגוף בשני העשורים הראשונים לחיים מבחינת בניית מסת העצם לא יכול לקרות מאוחר יותר !

כמה סידן כדאי לצרוך בכל יום ?  210 מ"ג עד גיל חצי שנה, 270 מ"ג עד גיל שנה, 500 מ"ג עד גיל שלוש, 800 מ"ג בגילאי 4-8 , 1,300 מ"ג בגילאי 9-18 , 1,000 מ"ג בגילאי 19-50 ו- 1,200 מ"ג אחרי גיל 51 . לנשים הרות ומניקות ההמלצה היא 1,000 מ"ג ביום.

מזונות עשירים בסידן הם מוצרי חלב, סרדינים, ירקות כמו: כרוב, ברוקולי ,פטרוזיליה,כרפס ובמיה, מוצרי סויה, תאנים (דבלים), שקדים, שומשום מלא (ניתן לטחון ולשים כף ביוגורט או על סלט ) וטחינה משומשום מלא.

אך לא די בסידן לבדו. ויטמין D ,מגנזיום (המצוי באגוזים,קטניות,חלב,בשר וירקות ירוקים), סיבים פרה-ביוטיים,חיידקים פרוביוטיים  ולקטוז ( המצוי בחלב ומוצריו)  חשובים לספיגה מיטבית של הסידן מהמזון. בד בבד עם צריכה נאותה של סידן בתפריט היומי, חשוב להימנע ממזונות ורכיבים המאיצים את איבוד הסידן מהגוף. כך למשל, צריכה גבוהה של קפאין ; קפה, תה שחור הוא התה הרגיל, שוקו, קולה, גורמים להפרשת מינרלים מהגוף. גם משקאות קלים ותוססים כמו קולה, ספרייט  מכילים חומצה זרחתית המעלה את רמת החומציות בגוף ומאיצה את בריחת הסידן מהעצם.

 

הריון ולידה

המשכיותו וקיומו של המין האנושי תלויים ביכולתה של האישה ללדת.

בתקופה זו , חשיבות מכרעת לתזונה ולאורח החיים של האישה על בריאות הוולד. חשיבות נודעת לנטילה של חומצה פולית (מקבוצת ויטמיני B) המסוגלת להפחית משמעותית הופעתם של מומים מולדים בעובר, כאשר היא נלקחת בשבועות הראשונים להריון, זאת משום היותה חיונית להתחלקותם התקינה של התאים. חומצה פולית נמצאת במוצרי בשר, עוף ,כבד , תרד, אגוזים , חומוס וירקות ירוקי עלים. לעתים את חווית ההיריון מלווים גם הבחילות בשבועות הראשונים. אחד הצמחים שנמצא יעיל במיוחד בטיפול בבחילות הוא הזנגוויל (Ginger). ניתן להשיגו בשקיות תה או כשורש בחנויות תבלינים, ממנו מגרדים מעט למים רותחים ושותים כחליטה.

 

גיל המעבר

אצל רוב הנשים חלים שינויים הורמונליים בסביבות שנות ה- 50 לחייהן. ייצור האסטרוגן, הורמון המין הנשי, הולך ויורד. ובמקביל חלה גם הפסקה בייצור הורמון הפרוגסטרון. מרבית הנשים בעולם המערבי חוות תופעות לוואי מטרידות המאופיינות בגלי חום, הזעות לילה, שינויים במצב רוח, כאבי ראש, קוצר נשימה ויובש בנרתיק. עם הפסקת ייצור האסטרוגן חלה עלייה חדה בסיכון ללקות במחלות לב ובאוסטאופורוזיס.

כיצד נעבור בקלות את גיל המעבר ?

הפיטואסטרוגנים הם רכיבים צמחיים הדומים במבנה שלהם לאסטרוגן הטבעי בגוף האשה. הם כוללים ליגנינים ( בעיקר בזרעי פשתן) ואיזופלבונים (בעיקר בסויה ומוצריה). לפיטואסטרוגנים פעילות אסטרוגנית מאזנת. לפיכך, צריכה של פיטואסטרוגנים בתזונה היומית בתקופת גיל המעבר עשויה להקל  ולהפחית את הסימפטומים של גיל המעבר. (יש לנקוט זהירות בצריכת פיטואסטרוגנים בקרב נשים עם היסטוריה של סרטן שד/רחם/שחלות או אלו הנוטלות טמוקסיפן.) בקרב נשים החיות במזרח הרחוק התזונה עשירה בפיטואסטרוגנים באופן משמעותי לעומת נשים בעולם המערבי, ואכן הן סובלות פחות מתופעות גיל המעבר. עוד ידוע כי שיעור התמותה מסרטן השד והרחם בקרב נשים במזרח הרחוק נמוך לעומת נשים בעולם המערבי.

מזונות עשירים בפיטואסטרוגנים: חלב סויה, פולי סויה מבושלים, פיצוחי סויה, טופו, זרעי פשתן טחונים (מומלץ לטחון במטחנת קפה,לשמור בקירור ולצרוך כל יום 1-2 כפות, ביוגורט, סלט מרק או בדייסה), גרעיני דלעת ,נבטי אלפלפא  ושורש פטרוזיליה.

 

 

ביצים מקושקשות מטופו

הטופו הוא מקור טוב לפיטואסטרוגנים אך גם לחלבון איכותי, ויטמינים ומינרלים כמו מגנזיום, ברזל וסידן.                                           ב 100 גר' טופו יש כ 110 מ"ג סידן. שימו לב, יש גם טופו מועשר בסידן, שבו נמצא פי 6 סידן (!) כ 650 מ"ג סידן ל 100 גר'.

 

חומרים

  • 1 חבילה טופו מגורד עם מגררת גסה
  • 1 בצל
  • מלח
  • כרכום
  • שמן זית

אופן ההכנה

  1. לאדות הבצל עם מעט שמן,
  2. להוסיף הטופו המגורד
  3. לתבל עם מלח וכרכום.
  4. ניתן לקשט עם בצל ירוק.

 

 

ממרח טופו וזעתר

1 חבילה טופו

מעט זעתר ומלח

שמן זית

למעוך הטופו במזלג או בבלנדר.

להוסיף זעתר, שמן זית ומעט מלח.

לקבלת מרקם קרמי ניתן להוסיף מעט מים רותחים.

למרוח על קרקר או לחם.

מאמרים קרובים

חלב עזים – על מה ולמה ?

חלב ומוצריו הם מסמלי חג השבועות.  מדפי המקררים במרכולים עמוסים כל טוב ומציעים לנו מוצרי חלב באריזות גדולות מהרגיל בליווי מתכונים מפתים לקראת החג. רובינו

נשנושי-קיץ

נשנושי קיץ

בקיץ  לאף אחד אין כוח לארוחות כבדות וגדולות. לכן, אנו נוטים לאכול "על הדרך", במהירות, בנשנוש וכדרך אגב. החום והלחות גורמים לחוסר סבלנות, אין לו"ז

חלב---בעד-ונגד

חלב – בעד ונגד

אחד המנהגים בחג השבועות הוא לאכול מאכלי חלב. הסבר מפורסם למנהג זה הינו כי חג השבועות הוא חג מתן תורה, וכיוון שהתורה נמשלה לחלב, שנאמר

הזדמנות לשינוי

מירי רימון

אימון לבריאות ואיכות חיים

B.Sc | MPH

פניה מהירה