כיצד נצמצם את כמות הסוכר בתפריט היומי ?

הזדמנות לשינוי

מירי רימון

אימון לבריאות ואיכות חיים

B.Sc | MPH

פניה מהירה

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כיצד נצמצם את כמות הסוכר בתפריט היומי ?

כיצד נצמצם את כמות הסוכר בתפריט היומי ?

גם אם אנחנו לא ממתיקים את הקפה או התה בסוכר ונמנעים מאכילת שוקולדים ועוגיות, אין זה אומר שאנו לא חורגים מכמות הסוכר המותרת בתפריט. רוב המוצרים, גם אלו שלא נחשבים מתוקים כמו: לחם, ויוגורטים מכילים תוספות סוכר. צריכת סוכר גבוהה מגבירה את הסיכון לסבול מעששת שיניים, מחלות לב וכלי דם, השמנה, סכרת  ומחלישה את מערכת החיסון.  מומלץ להגביל את צריכת הסוכר בתפריט היומי עד 10% מסך הקלוריות היומיות. על פי המלצות ארגון הלב האמריקאי (AHA) על נשים לצרוך לא יותר מ- 100 קל' ביום שמקורן בתוספי סוכר שהם  כ- 6 כפיות סוכר, ועל גברים לצרוך לא יותר מ- 150 קל' ביום שהם כ- 9 כפיות סוכר.

איך ניישם ההמלצות ונימנע מצריכת סוכר סמוי בתפריט?

  1. תחילה, נבדוק את רשימת הרכיבים על גבי אריזת המזון. שימו לב, כל הממתיקים הם צורות של סוכר (פחמימה פשוטה). סוגי ממתיקים טבעיים: סוכרוז/ה (סוכר לבן), סוכר חום, סירופ סוכר חום, גלוקוז/ה, פרוקטוז/ה, דבש ,דבש תמרים (סילאן) ,סירופ תירס, סירופ לתת/תמצית לתת, סירופ דגנים, מייפל, מולסה. רצוי שיופיעו ברשימת הרכיבים כמה שפחות ממתיקים. חשוב גם מיקומם ברשימת הרכיבים, ככל שמופיעים בתחילת הרשימה אזי הם דומיננטיים יותר בהרכב המוצר. כך למשל, במוצר שבו הסוכר הוא ראשון ברשימת הרכיבים זהו המרכיב העיקרי במוצר.
  2. לאחר שהתרשמנו מרשימת הרכיבים ובחרנו מוצר עם כמה שפחות ממתיקים ברשימה, נחשב את כמות הסוכר במוצר. מידע זה נמצא בטבלת הסימון התזונתי, שנמצאת על גבי אריזות המזון. מכיוון שהסוכר הוא סוג של פחמימה, נחפש את השורה בה רשום כמה גר' פחמימה ב 100 גר' מוצר, ומתחתיה נמצא בד"כ את המידע על כמות הסוכרים. ("מתוכן סוכרים"). כל 4 גר' סוכרים הם כפית סוכר אחת. כך נחלק את כמות הסוכרים בגר' ב- 4 ונקבל את מספר כפיות הסוכרים ב 100 גר' מוצר. למשל: 28 גר' סוכרים הם 7 כפיות סוכר, 44 גר' סוכרים הם 11 כפיות סוכר.
  3. כל שנותר לנו הוא לסכום את מספר כפיות הסוכר באריזות מזון שונות המרכיבות את התפריט היומי שלנו ואת כפיות הסוכר שאנו מוסיפים ולהקפיד על 6-9 כפיות ביום. מסתבר שמשימה זו לא קלה לאור הנתונים שפורסמו בדו"ח ה  OECD (ארגון המדינות המפותחות) לפיו ישראל עומדת במקום הראשון בצריכת הסוכר בעולם. הממוצע ליום לנפש הוא 170 גר' שהם כ 41 כפיות ליום !

 

אז בואו נישאר מתוקים גם ללא סוכר !

מאמרים קרובים

פסח – החירות לבחור נכון

פסח – החירות לבחור נכון

פסח – החירות לבחור נכון חג הפסח, הבא עלינו לטובה, מציב בפנינו אתגרים רבים. שינוי הרגלים קיימים ומגוון קטן של מוצרי מזון יוצרים תחושה של

תזונה נבונה גם בחופשה

תזונה נבונה גם בחופשה

תזונה נבונה גם בחופשה בטיול בחו"ל מומלץ לאכול שתי ארוחות עיקריות ביום, ארוחת בוקר עשירה וארוחת ערב. לארוחת צהריים רצוי לבחור מזון "קל" כדוגמת סלט,

סוכרת-–-כשהמתוק-הופך-למר

סוכרת – כשהמתוק הופך למר

סוכרת – כשהמתוק הופך למר קמים בבוקר, ממהרים ,לוקחים את הקפה ביד אחת וביד השנייה איזו עוגייה. מגיעים לעבודה ואין זמן להפסקת אוכל,אז בזמן דיון

לשמור-על-הדיאטה

הנשנושים שלא ישברו לכם את הדיאטה

הנשנושים שלא ישברו לכם את הדיאטה חשוב לאכול בין שלוש הארוחות העיקריות, כדי לא להגיע אליהן רעבים מידי. מומלץ לבחור נשנושים שטעים לכם לאכול, וכדאי

הרגלי-אכילה

הרגלי אכילה

הרגלי האכילה שלנו – חשובים לא פחות ממה שאוכלים הרגל הוא דבר שאדם התרגל לעשותו תמיד. הרגל הוא תבנית חשיבה ודפוס פעולה אשר אנו חוזרים

הזדמנות לשינוי

מירי רימון

אימון לבריאות ואיכות חיים

B.Sc | MPH

פניה מהירה